Maito maistuu suomalaisille

22.04.2016
Maitoa kannusta lasiin

Kolme neljästä aikuisesta käyttää maitoa päivittäin tai useana päivänä viikossa juomana, kahvissa ja/tai ruuanvalmistuksessa. Päivittäinen maidon käyttö on hieman yleisempää lapsiperheissä kuin aikuistalouksissa, mutta lähes 70 prosentissa aikuistalouksistakin maitoa kuluu päivittäin tai useana päivänä viikossa. Lapsiperheiden aikuisista 77 % käyttää maitoa päivittäin tai useana päivänä viikossa.

Nuorista aikuisista useampi käyttää maitoa kuin vanhemmista ikäryhmistä. 18–34-vuotiaat miehet ovat innokkaimpia maidon käyttäjiä, heistä 82 % käyttää maitoa vähintään useana päivänä viikossa. Samanikäisillä naisilla vastaava luku on 70 %.

Maidon mausta pidetään: kolme neljästä pitää maidosta paljon tai jonkin verran.  Maidosta pitäminen on yleisintä nuorilla ja keski-ikäisillä miehillä. Nuorista miehistä 78 % vastaa pitävänsä maidosta erittäin tai melko paljon. Heistä 12 % pitää maidosta jonkin verran.

Kolme neljästä aikuisesta pitää maitoa erittäin tai melko terveellisenä. Tässä ikäryhmien ja sukupuolisen välillä ei ole isoja eroja. Nuoremmista ikäryhmistä useampi pitää maitoa erittäin terveellisenä, kun taas vanhemmista ikäryhmistä useampi pitää maitoa melko terveellisenä. Lapsiperheiden aikuisista hieman useampi pitää maitoa erittäin tai melko terveellisenä (77 %) kuin aikuistalouksista (73 %).

Tiedot selviävät tuoreesta Maidon käyttö 2016 -tutkimuksesta. Tutkimuksen toteutti TNS Gallup/ Suomen Gallup Elintarviketieto. Tutkimukseen osallistui yli tuhat 18–74-vuotiasta aikuista maaliskuun alussa.

Lisätietoja:
Maito ja Terveys ry, ravitsemusasiantuntija ja viestintäpäällikkö Katariina Lallukka, puh. 0400 566 202 tai katariina.lallukka(at)maitojaterveys.fi